Kultura pracy w Google, czyli jak stać się idealnym pracodawcą

Google to niewątpliwie jeden z najlepszy pracodawców w branży IT. Kto nie chciałby zostać Googlersem i zasilić szeregi lidera współczesnej innowacyjności? Jedną z czołowych postaci, która współtworzyła legendarną już kulturę pracy w Google był Laszlo Bock. Wraz ze swoim zespołem Bock opracował strategie zarządzania, która uczyniła Google jednym z najbardziej pożądanych miejsc pracy.

Laszlo Bock oficjalnie pełnił funkcję wiceprezesa działu People Operations – odpowiednika HR od 2006 roku. Wcześniej zajmował managerskie stanowiska m.in. w General Electric i McKinsey & Co. Google od przyjścia Bocka zdobyło wiele tytuł i nagród dla najlepszy pracodawca na całym świecie.

W roku 2015 Bock wydał książkę „Work Rules!” (polskie wydanie pt. „Praca Rządzi!) , która od razu stała się bestsellerem. Autor daje rady managerom, jak powinni zarządzać pracownikami. Pokazuje także jak wygląda proces rekrutacji nowych Googlersów oraz jak wyzwolić w pracownikach ich potencjał innowacyjności.

Książka zawiera konkretne receptury, które w większości można wdrożyć praktycznie w każdej firmie. Pokazuje proces rozwoju firmy Google i dochodzenia do pewnych założeń i rozwiązań. W wielu kwestiach, był to proces długi, wymagający poświęcenia czasem i wykonania kroku wstecz oraz rewizji wcześniejszych założeń. Autor wręcz obala pewne tezy, które przed długi czas były nieodłącznymi elementami zarządzania zasobami ludzkimi.

Pokazuje także, że wiele projektów Google nie zyskało uznania wśród użytkowników i zostały wstrzymane – określił to jako element procesu uczenia się i wyciągania wniosków. Bock dzieli się tym wszystkim na łamach swojej książki, przekazują czytelnikowi cały know-how!

W książce jest wiele koncepcji i historyjek, z którymi wart się zapoznać. Zachęcam do przeczytania całej książki, niezależnie na jakim stanowisku obecnie jesteś. To naprawdę wartościowy materiał dla każdego zainteresowanego tematyką zarządzania zasobami ludzkimi i tworzenia świetnych miejsc pracy sprzyjających innowacji.

1. Daj pracownikom czasu na realizację własnych projektów

Googlersi mogą przeznaczyć 20% swojego tygodniowego czasu pracy na rzecz ulubionych, wybranych przez siebie projektów. Poczta Gmail jest przykładem projektu, który powstał z inicjatywy pracowników w ramach 20% – daje do myślenia, prawda?

2. Najwybitniejsi założycie zostawiają przestrzeń dla innych

Najwybitniejsi założyciele firm zostawiają przestrzeń dla swoich pracowników, aby i oni mogli przyłączyć się do procesu budowania przedsiębiorstwa. Najwybitniejsi pracownicy przyjmują rolę założycieli w swoim środowisku i biorą odpowiedzialność za to co ich otacza.

3. Nadaj sens pracy

Firma nie może osiągnąć stałego wzrostu, jeśli pracownicy przychodzą do niej tylko dla pensji albo jeśli celem biznesu jest tylko bycie liderem na rynku. Praca musi być związana z jakimś wyższym celem. Myśl o swoje pracy jak o powołaniu, gdzie misja jest czymś co naprawdę się liczy.

4. Daj ludziom tyle wolności i władzy, abyś czuł z tego powodu dyskomfort

Aby wyzwolić w pracownikach prawdziwy potencjał, musisz zagwarantować im dużo zaufania i wolności. Jeżeli nie doświadczasz z tego powodu pewnego dyskomfortu, to znaczy, że pozwoliłeś im na zbyt mało. Nie działaj na zasadzie mikrozarządzania i nie angażując się w szczegóły, które powinny być obsługiwane na innych szczeblach.

5. Zatrudniaj tylko osoby, które są lepsze od Ciebie

Zatrudniaj wyłącznie osoby, które są lepsze od Ciebie przynajmniej w jednej istotnej kwestii. Zwracaj uwagę na szerokie spektrum cech, np. czy dana osoba będzie pasowała i realizowała się w Twoim zespole. Nie obniżaj swoich wymagań podczas procesu rekrutacji z powodu braku odpowiednich kandydatów. Poddawaj potencjalnych pracowników obiektywnej ocenie na podstawie materiałów zgromadzonych podczas procesu rekrutacji (np. notatek).

6. Zasady dzięki którym znajdziesz wyjątkowych pracowników

Dbaj o to, aby twoi aktualni pracownicy zgłaszali najlepszych kandydatów z grona swoich znajomych – informuj ich o procesie rekrutacji poleconych osób. Niech rekrutacja będzie częścią obowiązków każdego pracownika. Stosuj nietypowe rozwiązania, które przyciągną uwagę najlepszych kandydatów.

7. Zasady związane z zarządzaniem wydajnością i oceną

Ustal właściwe cele i jasno je komunikuj. Dostarczaj praktycznych informacji zwrotnych, które pomagają pracownikom poprawić ich wydajność. Zadbaj o zbieranie opinii na temat ocenianej osoby wśród jej współpracowników. Oddziel rozmowy dotyczące nagród, od tych na temat dalszego rozwoju. Przeprowadź rozmowę na temat rozwoju kariery z każdym członkiem zespołu co najmniej raz na 6 miesięcy.

8. Największy potencjał tkwi w Twoich najlepszych i najgorszych pracownikach

Określ, co wyróżnia Twoich najlepszych pracowników i poproś ich, aby przekazali swoje umiejętności pozostałym członkom zespołu. Spójrz na swoich najgorszych pracowników i ustal dlaczego ich zatrudniłeś. Sprawdź czy ich niska wydajność wynika z niewykorzystanych talentów, czy po prostu nie pasują do Twojego zespołu. Jeżeli to pierwsze, to pomóż im odnaleźć swój potencjał. Jeżeli to drugie, musisz ich niestety zwolnić – będą negatywnie wpływali na cały zespół.

9. Okaż wsparcie, gdy ludzi najbardziej Cię potrzebują

W trudnych chwilach okaż swojemu pracownikowi lub jego rodzinie należyte wsparcie.

10. Pozwól organizować się pracownikom nie tylko w kwestiach zawodowych

Pozwól pracownikom skorzystać z miejsca w biurze i zaprosić ciekawe osoby, które wygłoszą prelekcje lub w jakiś inny sposób wpłyną pozytywnie na rozwój Twoich pracowników. Pamiętaj, że ciekawa dyskusja prowadzi do ciekawych wniosków i nowych pomysłów. Takie działanie niewiele kosztuje, a na pewno dobrze wpływa na atmosferę.

11. Nie płać każdemu po równo

90% wartości wytwarzanych przez pracowników to efekt pracy czołówki podwładnych obejmujący ok. 10% kadry. Wybitna jednostka może być warta kilka razy więcej niż średniak i to powinno mieć także odzwierciedlenie w zarobkach – zadbaj o duże zróżnicowanie świadczeń.

12. Eksperymentuj jawnie i na małej grupie pracowników

Jeżeli chcesz wprowadzić w firmie rewolucyjne zmiany, przetestuj je najpierw na małej grupie osób, informując ją o tym wcześniej. W przypadku błędnych założeń, łatwiej będzie się wycofać, argumentując to niezadowalającymi wynikami eksperymentu.

Ważne jest, by uświadomić sobie, że nie ma czegoś takiego jak idealny zespół, idealny tryb pracy czy kultura w biurze i że będziesz musiał nieustannie eksperymentować i wymyślać nowe rozwiązania, twierdzi Bock.

13. Podstawowe zasady działu People Operations

Dąż do nirwany. Korzystaj z danych, by przewidzieć przyszłe wydarzenia i wpływać na ich kształt. Nieustannie się rozwijaj. Stwórz niekonwencjonalny zespół.

14. I na koniec jeszcze kilka porad…

Posiadają wiedzę techniczną niezbędną do efektywnego zarządzania swoim zespołem. Przyznaj się do błędu, bądź otwarty w tej kwestii. Zbieraj rady od wszystkich. Napraw to co nie działa. Wyciągnij naukę z popełnionych błędów i dziel się nią z innymi.

Miłosz Karolczyk
Founder Dev4Business